Το Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας της Εκπαίδευσης (Εuropean Trade Union Committee for Education, ETUCE), που διεξάγεται κάθε τέσσερα χρόνια, φιλοξενήθηκε εφέτος στην Αθήνα, στο ξενοδοχείο Wyndham Grand, από τις δύο ελληνικές εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, τη Δ.Ο.Ε. και την Ο.Λ.Μ.Ε. με τη συμμετοχή 250 συνέδρων – εκπροσώπων από τις αντίστοιχες Ομοσπονδίες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλων των χωρών της Ευρώπης.
H Ε.Τ.U.C.E. αποτελεί τη μαζικότερη Ομοσπονδία συνδικάτων της Εκπαίδευσης στην Ευρώπη και αποτελεί ευρωπαϊκό τμήμα της Εκπαιδευτικής Διεθνούς (Education International) αντιπροσωπεύοντας 132 εκπαιδευτικές ομοσπονδίες από 51 χώρες της Ευρώπης.
Κεντρικό θέμα του συνεδρίου ήταν: «Διαμορφώνοντας το Μέλλον της Ευρώπης: Ο ρόλος των Εκπαιδευτικών Συνδικάτων».
Ακολουθεί η ομιλία του Προέδρου της ΟΛΜΕ, Νικηφόρου Κωνσταντίνου
Ο Μέγας Αλέξανδρος είπε: «Εις μεν τον πατέρα μου οφείλω το ζην, εις δε τον διδάσκαλό μου το ευ ζην».
Τo οποίο σημαίνει ότι, στους γονείς μου οφείλω το ότι ζω, στους δε δασκάλους μου το ότι ζω καλά.
Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι,
Εκ μέρους των καθηγητών των δημοσίων σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδας θα ήθελα να σας καλωσορίσω στο στο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο των Εκπαιδευτικών Συνδικάτων – Special Conference of ETUCE – εκ μέρους των εκπαιδευτικών της Β/θμιας Εκπαίδευσης της Ελλάδας. Με ιδιαίτερη χαρά φιλοξενούμε το συνέδριο αυτό στην πρωτεύουσα της χώρας μας και θα ήθελα να ευχαριστήσω την ETUCE που μας έδωσε αυτή την ευκαιρία.
Η απόφαση της ΕΤUCE να πραγματοποιήσει το συνέδριο αυτό στην Ελλάδα ήταν μια κίνηση συμπαράστασης προς τα ελληνικά εκπαιδευτικά συνδικάτα. Την θεωρούμε επίσης και μια πράξη αλληλεγγύης προς τους Έλληνες εκπαιδευτικούς που έχουν πληγεί τόσο σκληρά από τα δημοσιονομικά προγράμματα εξυγίανσης, όπως και οι περισσότεροι ‘Ελληνες τα τελευταία 8 χρόνια. Είναι γεγονός ότι οι Ελληνες εκπαιδευτικοί σήμερα βιώνουν τις δραματικές συνέπειες των προϋπολογισμών λιτότητας μέσα και έξω από τις αίθουσες διδασκαλίας.
-‘Εχουν χάσει το 30% των μισθών τους κατά μέσο όρο. Οι μισθοί των Ελλήνων εκπαιδευτικών σήμερα είναι από τους κατώτερους σε όλη την Ευρώπη•
-Υποχρεούνται να εργάζονται σε πόλεις, χωριά και νησιά μακρυά από τη μόνιμη κατοικία τους χωρίς καμία οικονομική αποζημίωση•
-Το 40% των εκπαιδευτικών της Β/θμιας πρέπει να διδάσκουν σε 2 έως 5 σχολεία προκειμένου να συμπληρώσουν το ωράριό τους•
- Το διδακτικό προσωπικό της Β/θμιας έχει μειωθεί κατά 30% από το 2010•
-Και παρά το γεγονός αυτό, οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών έχουν παγώσει από το 2010. Οι κυβερνήσεις προσλαμβάνουν αναπληρωτές εκπαιδευτικούς για να διασφαλίσουν τη βασική λειτουργία των σχολείων.
Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, πρέπει να πούμε ότι μέσα σε αυτή την κρίση οι εκπαιδευτικοί μας παλεύουν και προσπαθούν να ανταπεξέλθουν όσο μπορούν καλύτερα κάτω από αυτές τις συνθήκες.
Ωστόσο, οι Ελληνες εκπαιδευτικοί και τα σχολεία στην Ελλάδα αποτελούν ζωντανά παραδείγματα που δείχνουν ότι η λιτότητα δεν είναι ποτέ η λύση στα οικονομικά και δημοσιονομικά προβλήματα. Οι εξαιρετικά χαμηλοί προϋπολογισμοί για την παιδεία υποσκάπτουν το μέλλον της κοινωνίας μας. Οι χαμηλόμισθοι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν σίγουρα να είναι αποτελεσματικοί στην απαιτητική τους δουλειά στα σχολεία. Ελλιπέστατα καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις της πολυπολιτισμικής τάξης. Η αύξηση στις ελαστικές μορφές εργασίας και η όλο και μεγαλύτερη υποβάθμιση των εργασιακών συνθηκών δεν συμβαδίζει με τον Ευρωπαϊκό Πυλώνα των Κοινωνικών Δικαιωμάτων που υιοθέτησαν οι Ευρωπαίοι ηγέτες τον Νοέμβριο του 2017.
Αντίθετα, είναι ολοφάνερο ότι η Εκπαίδευση πρέπει να εξαιρείται από τις πολιτικές λιτότητας. Και γι’ αυτό, το θέμα αυτού του συνεδρίου γίνεται πάρα πολύ επίκαιρο. Σαν εκπαιδευτικές ομοσπονδίες πρέπει να αντιδράσουμε και να αγωνιστούμε. Πρέπει μέσα στα επόμενα χρόνια να διεκδικήσουμε τον σημαντικό μας ρόλο μέσα στην κοινωνία. Πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην Εκπαίδευση και στους εκπαιδευτικούς πάνω και πέρα από οποιουσδήποτε οικονομικούς υπολογισμούς εάν θέλουμε να έχουμε ανάκαμψη και να διατηρηθεί η κοινωνική συνοχή στην Ευρώπη.
Πρέπει να βρούμε τους σωστούς τρόπους για να πιέσουμε τις κυβερνήσεις έτσι ώστε ‘η ποιοτική, δημόσια εκπαίδευση για κάθε μαθητή’ να μην μείνει μόνο στα χαρτιά, αλλά να γίνει ένας στόχος εφικτός για κάθε χώρα της Ευρώπης. Πρέπει να κινητοποιηθούμε τώρα γιατί
- Το Μέλλον ξεκινά από τις τάξεις μας – αυτό το μότο κατευθύνει την δουλειά μας στην ΟΛΜΕ και στη ΔΟΕ και θα ήθελα να το μοιραστώ μαζί σας κατά τη διάρκεια αυτού του συνεδρίου.
Σας ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.